Wednesday, September 17, 2008

Kucing Saya...



Nama kucing saya Tommy..
Nama penuh dia Tommy Hillfiger..
Tapi, kucing ni bukan saya punya sorg..
Kongsi2 ngn kawan-kawan saya iaitu Nadia n Sue aka roomates saya..
Saya sayang kucing saya tapii... kucing saya suka gigit2.. n cakar2...
sangat la buas... huhuhuhuuhu... Peha saya da ada kesan cakaran Tommy..
Tommy sangat nakal dan buas.. Macam budak2 kecik...
Haritu aka minggu lepas Tommy berak atas tilam saya.. saya sangat marah...
Tapi marah2 pun, saya bg jugak dier mkn mlm tuh..
Bila saya marah Tommy, dier merajuk.. Kesian...
Oh ya, saya lupa cerita camner leh wujudnya Tommy di Bilik kami..
Nadia kata dia jumpe Tommy dekat rumah dier kat Sg. Buloh time sahur..
Nadia nak jaga tapi ayah dier tak bagi sebab abg dier lelah jadik ayah nadia suh bawak ke Umah kami.. Pagi senin lepas, Nadia sampai je ke umah kami, dier mandikan Tommy..
time tu Tommy takde nama lagik.. kami pnggl meow2 jer..
Oh ya, berbalik pada cerita, lepas jer Nadia mandikan Tommy, dier perah2 Tommy..
Saya mamai2 lagik time tu.. bukak2 mata je nampak nadia tgh perah Tommy.. Kesian Tommy..
Hahahha.. Saya tak perasan pun Tommy warne apa time tu sbb mata pun bukak suku jer.. Just dgr Nadia ckp dier jumpe Tommy kat umah dier time sahur...
Mula2 tu, saya malas gak nak jaga kucing tu, sbb tu saya tido jer balik.. Tapi kan kawan2, ada satu insiden yang buatkan saya hargai kucing tu... Alkisahnyer..
lepas Nadia perah2 Tommy tadik, dier sidai Tommy kat berenda.. Kalau kawan2 nk tau, Saya, Nadia n Sue duduk master room.. jadik dalam bilik kami ada toilet ngn brenda..
Pas Nadia ltk Tommy kat berenda, dier trus kne g kelas, nadia ada kelas pagi tu.. Terdgr2 gak Nadia pesan Sue tlg tgk2kan Meow2 (pgglan Tommy time tu).. Sbb saya separa sedar time tu...
Lepas Nadia pergi jer kelas, saya rase Meow2 tak bunyi "Meow2" da kat luar.. Sbb saya ngantok sgt, saya teruskan tido, lagipun Sue yg incharge jaga Meow2 tadik...
Selepas seketika, saya terdgr2 bunyi kanak2 bising kat bawah.. saya buat andaian maybe kanak2 tersebut tgh main ngn Tommy.. Saya pun teruskan tido...
Sesudah selesai tido, saya g check Tommy kat brenda kot2 dier still ada, tapi da takde.. Saya tnyer Sue mne Meow2 n Sue ckp Meow2 da stop "Meow2" pas Nadia g kelas..
O.. o.. Alamak.. Saya pun msg Nadia ceritakan berita buruk tersebut..
Ptg tu Nadia balik kelas, dier tercari2 gak Meow2.. Time tgh lepak2, tbe2 Nadia terbangun dan kata "Eh, bunyi kucing.." Dier trus bergegas ke brenda carik... Ishk3... Kesian Nadia..
Saya ngn Sue tak dgr pun bunyi kucing tu..
Mlm tu Nadia balik umah nyer di Sg. Buloh dgn hati yg suram...
Klu saya jadik Nadia, saya pun sedey.. Pnat2 bwk dr jauh, ilang plak...
Saya bgtau Nadia yg saya suspek jiran seblah yang amek.. tapi saya takde bukti lagi....
Keesokan pagi tu, Saya terdengar kanak2 memanggil Meow2 di bwh rumah.. Saya Tanye Sue..
"Eh, ada budak ckp Meow2 la kat bwh"... Sue reply, "Takde lah, Sue tak dgr pun"
Alamak, takkn saya pun da jadik cam Nadia..? Saya pun just ignore n cuba tido balik...
Pastu terdengar lagi... "Meow2.." dr sorg kanak kat bawah umah... Sah saya tak berangan...
Saya cepat2 ke brenda n tgk Bawah.. Ada kanak2 tgk kejar seekor kucing kelabu dhalaman rumah kami bertemankan ibunya... Terlompat2 kucing tu nk lari dr kanak2 tersebut... Kesian...
saya pun panggil sue.. "Sue.. Sue.. apa warne kucing Nadia smlm" Tnye saya kepada Sue... Sue membalas.."Kelabu"... Saya pun double check warne kucing tu.. "Kelabu kot" jawab saya dlm hati sbb time tu saya tidak memakai cermin mata n untuk makluman kawan2,
saya nih rabun + silau... Kesian...
Berbalik kpd alkisah tadi...
Saya memanggil Sue.. "Sue, cepat Sue... Meh dtg tgk, btul ke tak tu kucing Nadia..."
Sue pun bergages ke brenda n sue ckp tu kucing Nadia kot... Alamak.. yo da la tak cam.. kang klu yo men tegur jiran sblah kang kot mmg kucing dier tak ke malu...
Tapi time sue ke brenda tadik, kanak2 tersebut sudahpun dapat mnangkap kucing tersebut dan membawanya keluar dr halaman kami berteman kan ibunya...
Saya membuat andaian "bunya takkan takperasan kami(saya n sue) beriuh rendah dibrenda?"
Coz ibu nyer seperti mengendahkan riuh rendah kami n trus blah ke rumah mereka...
Selepas kejadian tersebut, saya trus mengimformkan ke Nadia... Nadia tnye saya "Ekor kucing yang yo tgk tu pendek ke panjang"... Alamak... mne saya perasan.. dah la saya rabun+silau... Bangun2 tdo trus ke brenda... Otak saya pun tak ekjust btul2 lagi... takprasan plak ekor kucing tu panjang ke pendek... Yang pasti... Warne klabu...
Pagi tu saya menceritakan juga kisah Meow2 kepada Ain (salah sortg housemate kami)...
Pagi tu jugak semase ain nk kuar umah utk ke kelas, Ain ternampak Meow2 dihalaman rumah kami... Ain segera msg saya mintak turun bwh tgk... dsbbkan saya still tgh bersiap, saya mintak sue turun..
Sebaek sj sue turun, kanak2 jiran pun trus menangkap meow2 bertemankan ibunya..
Sue takleh watpe n membiarkan meow2 pergi... huhuhuhu...
So, nmpak sgt meow2 nk kembali ke rumah kami tapi ditahan anak jiran sblah...
Saya trus report ke Nadia n Sue ckp mmg tu kucing nadia...
Saya n Sue ke kelas selepas tu seperti biasa... sekembalinye dari kelas, Nurul(salah sorg housemate kami) menceritakan kisah yg berlaku semasa kami ke kelas...
Nurul crita Meow2 dtg kembali ke halaman rumah kami.. n Nurul ternmpak anak jiran tu dtg tuk menculik meow2 balik.. Nurul tegur kanak2 tersebut.. "Adik, kucing ni kawan akak punye"...
Jawab anak jiran tersabut... "Tapi, saya da jaga kucing ni..." n Ibu kanak2 tersebut pun terdengar n dtg... "Kenapa ni?" tnye ibu kanak2 tersebut... Nurul pun menceritakan kesah Meow2 dbawa kawan dr rumah n selepas mandi, diletakkan dbrenda etc..
Kemudian Ibu kanak2 tersbut menceritakan bagaimana dia terjumpe Meow2... Dia ckp dia jumpe Meow2 atas bumbung..
(mmg patut pun atas bumbung coz nadia ltk Meow2 dbrenda time meow2 dtingglkan..)
Tetapi stelah Kanak2 jiran itu seperti merayu nk jaga, Nurul takleh wat apa... Nurul jawab.. "Takpe lah.." dan Ibu kanak2 tersebut menjawab "Ok" dan trus masuk dalam rumah mereka... (hurmm.. atleast rase la bersalah kan klu da amek kucing org tuh...)
Kami (Saya, Zana, Nina & Dyang"housemate len") mengaturkan plan tuk mengambil semula meow2 kembali... Mereka mencadangkan spy Nadia berbohong n ckp yg kucing tersebut pemberian org... Namun saya memberi cadangan spy berterus terang... (takde la trus trang sgt).. Just ckp yg kucing tu dbawa dr rumah krn ayah Nadia suh bawak n jga diUmah sewa... (Statement yg betul just tak yah la crita bru jumpe sumer.... hohohoho...) Tak salahkan?
Mlm itu saya bertekad untuk mengambil Meow2 dirumah jiran sblah... Yang len mcm seram coz ibu kanak2 tersebut agak kerek... dan saya sedar ibunyer kerek sejak raye lpas lagi sewaktu kami beraya dirumah beliau... Nadia pun seram nk g sblah mnuntut hak kucing coz dier taknk dsbbkan kucing kne bergado ngn jiran plak... saya menjelaskan... "Bukan nk gado... n bukan nk kucing tu sgt tapi apa yg dier wat tu salah... atleast berbincangla ngn Nadia coz tu Nadia pnye.. atleast mintak la izin Nadia tuk jaga instead of men culik jer... klu budak tu nk men, ok jer.. bg la men time weekend or time nadia g kelas.. ok?"
"Nadia tak sempat nk peluk meow2... klu dapat peluk skali pun jadi la..." jawab Nadia...
(hurmm... tak faham kenapa org dewasa takleh wat berbincang n slalu pikir mereka btul jer... mentang2 kami ni pompan n kecik2.. Tak semestinyer kami tak leh bandingkan benda yg baik dan buruk...)
So, saya pun teman la nadia ke sblah... Kami taknk melibatkan suami ibu kanak2 tersebut wpon suaminyer sorg yg sporting n tak sombong... Kang perang plak dorg tak pasal... Berbalik story tadi, Nadia mintak saya memulakan conversation...
"Assalammualaikum..." Ibu kanak2 tu pun kuar... "Kenapa?"
Saya jawab... "Er.. akk, kami nk amek kucing balik boleh?" <<-- eceh... ayat innocent... Konsep saya... Innocent dulu... Coz baik dbalas baik tapi klu org tu tak reti bahasa bru la nk mulakan peperangan... HAhahahah.... (perangai time pkn mula kembali) Jawab ibu kanak2 tersebut... "oo... ok..." "Kan ibu da kata kucing tu akk punye..." ibu tersebut mngatakan kepada anak nyer... "aik... senang la plak..." kata saya dlm hati... "Kucing ni tak berak kat luar... dier berak kat langsir dalam umah" kata ibu kanak2 tersebut kpd kami.... "Ooo... patut la no hal bagi balik..." kata saya dlm hati... << -- Jangan contohi saya yg ske pk negatif... "Adik, klu nk men kucing nnti akk bg k? klu weekend ke, Akk Nadia g kelas ke, boleh la adik men... ok?" kata saya kepada kanak2 tersebut... begitu jugak Nadia... Kami pujok2 gak kanak2 tersebut coz muka dier da sedey... fuh... sep baek tak nangis... "Nie makanan dier" jawab ibu kanak2 tersebut sambil memberi satu bekas makanan kucing... "Ish.. takpe la akk, kang klu kucing ni nk men kat sni" kata kami.. "Takpe, amek la... akk mne ada kucing len da.." reply ibu kanak2 tersebut "woo... ok" Kami pun amek... wah, tu la org kata, stiap yg berlaku, ada hikmah dsebaliknyer... nie la salah satu bukti... tak pasal dpt mkn percuma... heheheheh... Kami pun amek meow2... dan malam tu kami baru nk carikkan nama meow... Saya mencadangkan "Tom", "Roy" Nadia nk nama tempatan jadi Ain cadangkan "Johan"... hahahaha...n nama2 melayu len... mcm2 nama kuar... Last2 saya ckp la... Tom la... kan snang... cam Tom n Jerry... Nadia tambah... hurm... Tommy ah... Woo... ok gak... Nama panggilan Meow2, Tommy.. Nama penuh... Tommy Hillfiger... Hahahahaha... Sekian... Oh ya... time weekend lepas ble kami nk offer jaga Tommy, ibu kanak2 tersebut ckp... "Takpelah, anak saya lelah..." "Owh.. ok.." Aik... klu da tau anak lelah, npe bagi men on da first place?? pelik2?? ke da serik kucing berak kat langsir?? <<-- kawan2 jangan contohi pemikiran negatif ini...

Nie pic Tommy lagii...


Salam...

11 comments:

mrs popo~ said...
This comment has been removed by the author.
hanimharis said...

alaaa.cm kucing akk nama 'ARA'..comeyy :( tp ara dh xde lg skrg nie..lenkali,nak capture jgn amik time dier pndg kamera..kununyer xelok nnti kucing tue mati..huhhu..insyaAllah x..

mrs popo~ said...

bgs la yo tulis history tommy..hihi..
tommy sgt comey!!cyg tommy..

hanimharis said...

comey comey..tp nnti jap..akk mcm baca karangan bdak derjah 3 pun ada..hahahaha

NIZA.Ati said...

Haha..mmg mcm karangan dak sek ren..karangan dak darjah 2 la kak..haha... Tp kucing tu mmg comey..geram aku..

yOyO said...

Hah... sajer jer... Da tajuk cam budak school rendah... alang2 tu.. get along wit da character...
Hahahaha...
Hah?? Bleh mati???
TIDAAAKKKK....

Unknown said...

ermm.. since yo dah citer panjang lebar, so tak yah la susah2 nak wat entry psl tommy...kekekeke
tp nak letak gak pic dia nanti....

hayati said...

pnjangnye history dierr...

Anonymous said...

tajuk skema gila...
karangan saya semasa di dlm darjah satu...
psani bleh kawan ngan kecik...wahahaha :D
disebabkan anda menulih karangan yang mana dah terlebih 350 patah perkataan..
pok cik dah maleh nak baco dah...lalalala

Anonymous said...

lopa plak....
ngaku kucing awak ke??
tu ckp arituh bkn kucing nadia ker???
hahahaha...
comei n cat kat umah lg comei tau~...
sengal ah menatang ih nak kena verify plak...

yOyO said...

Aloh... takmo bace sudah...
Tak sayang org ah tuuu...
Bwekx...
Aritu kucing nadia la sbb nadia bwk.. skang kucing ktorg la coz ktorg yg jaga...
Dengki ah tuu...